BERÄTTELSEN OM

1951 – Där allt började
———————-
Allt började i centrala Lund, när Thure och Inga Bengtson öppnade en liten men ambitiös ostbutik som kom att bli ett begrepp och en institution i Skåne. Med genuin hantverkskunskap, personlig service, kärlek till smak samt lagrade ostar och med den där personliga charmen, skapade de Bengtsons Ost, ett varumärke som kom att stå för kvalitet och tradition i mer än ett halvt sekel.

 

1960-talet – Över sundet
————————-

Verksamheten växte snabbt. Mitten på 50-talet öppnades en filial i Malmö och mitten på 60-talet startade Bengtsons Ost ett mejeri i Danmark där de började tillverka vitmögelostar, något som var helt nytt i Norden på den tiden. De danska ostarna som tillverkades på franskt vis blev en succé och satte Bengtsons Ost på kartan som ett namn för innovation och kvalitet.

 

1970-talet – När mejerijättarna tog över
—————————————
Under 70-talet förändrades branschen drastiskt.
De stora mejeriföreningarna började gå samman och samarbeta genom Svenska Mejeriernas Riksförening (SMR) även kallad Riksost. Riksost fungerade som gemensam marknads- och varumärkesorganisation för landets mejerier. Det var en tid då de stora föreningarna och mejerijättarna tog över mer och mer av marknaden. Det var vanligt att stora mejerijättar köpte upp lokala osthandlare och välkända varumärken för att bredda sortiment och stärka sina positioner.
Arla, Skånemejerier och Norrmejerier växte fram genom sammanslagningar under 1960- och 1970-talet, medan Falköpings Mejeri och Gäsene Mejeri redan var fristående föreningar.
Svenska Mejeriernas Riksförening (Riksost) bildades redan 1932 och registrerades med organisationsnummer 702001-4234. Riksost utvecklades senare till Svensk Mjölk Ekonomisk Förening, dagens branschorganisation som fortfarande bär samma organisationsnummer och som ägs tillsammans av dessa nationella mejerijättar än idag.
Som många andra lokala aktörer och varumärken köptes även Bengtsons Ost upp av Riksost under 70-talet inklusive namnrätten och det stora danska mejeriet. Riksosts strategi var tydlig: att samla varumärken under ett gemensamt paraply. Den centraliseringen fortsatte senare inom samma mejeristruktur till exempel med Kvibille 1972, Boxholms Ost 2011 och Falbygdens Ost 2014

är tydliga exempel på hur utvecklingen gick vidare. När mejerijättarna köpte Bengtsons Ost på 70-talet var det alltså helt i linje med hur de agerade mot andra små aktörer. Varumärkes- och övriga kommersiella rättigheter centraliserades in i mejeriernas nationella struktur. Efter att Thure sålt Bengtsons Ost till mejerijättarna fortsatte han att driva lilla butiken i Lund som en fristående verksamhet, men själva företagsnamnet, varumärket och alla rättigheter därtill låg nu hos de stora mejeriföreningarna.

 

1980-talet – Ett nytt kapitel i Helsingborg
—————————————–
Bertil, Thures son öppnade en ny Ost-butik i Helsingborg. Butiken blev snabbt en succé i stan och förde arvet vidare till en ny generation ostälskare i en ny stad. 1987 sålde Bertil verksamheten till Livia Taninger, som tillsammans med sin man Janos drev butiken vidare med samma passion, yrkesstolthet och respekt för traditionen, med allt de lärt sig av Inga, Thure och Bertil.
Men för familjen Taninger handlade det om mer än att bara sälja ost. De kämpade för att försöka köpa företaget och varumärket Bengtsons Ost, ett namn som vid detta laget hade hamnat i händerna på de stora mejerijättarna och varit där länge. De tyckte det var tråkigt och orättvist att ett så anrikt och genuint varumärke nu var en del av det nationella mejerimaskineriet.
För familjen Taninger var Bengtsons Ost inte ett varumärke som de andra, det var ett stycke kulturhistoria, ett arv av hantverk, stolthet och tradition som förtjänade att leva vidare som ett självständigt privat företag, inte under mejerijättarnas paraply.

Detta blev då början på en lång kamp och förhandling med Riksost för att säkra rätten till varumärket Bengtsons Ost, en kamp mellan David och Goliat som till slut slutade med seger.

 

1991 – När Bengtsons Ost åter blev ett familjeföretag
—————————————————–
Efter långdragna och krävande förhandlingar med Riksost skrevs ett historiskt avtal under i december 1991, ett avtal som kom att förändra Bengtsons Osts framtid för alltid och som räddade Bengtsons Ost från att gå förlorat i mejerijättarnas värld likt andra varumärken.
Den 30 December 1991 sålde Svenska Mejeriernas Riksförening (org.nr 702001-4234), dagens Svensk Mjölk Ekonomisk Förening ägt av Arla, Skånemejerier, Norrmejerier, Falköpings Mejeri och Gäsene Mejeri, företaget och varumärket Bengtsons Ost till familjen Taninger inklusive alla rättigheter därtill.
Överlåtelsen signerades av Riksosts dåvarande direktör och firmatecknare, ett historiskt avslut på en lång resa men samtidigt början på en helt ny epok för Bengtsons Ost, långt bort från mejerijättarna.
Genom köpet fick äntligen en privat familj rätten till företagsnamnet och varumärket
Bengtsons Ost i sin helhet. Strax efter köpet den 16 januari 1992 bekräftade

Patent- och Registreringsverket Bengtsons Ost officiellt.

 

2000-talet – Varumärket säkras i hela Europa
———————————————
År 2001 registrerades Bengtsons Ost som varumärke hos Patent- och registreringsverket (PRV) i deras då nya digitala databas, vilket befäste ensamrätten i Sverige och hela Norden.
2012 registrerades varumärket även hos Europeiska unionens immaterialrättsmyndighet (EUIPO) i Alicante, vilket gav fullt skydd för Bengtsons Ost i hela EU.

År 2020 registrerades även varumärket Bengtsons Special hos PRV, vår klassiska extralagrade herrgårdsost sedan 1951, lagrad på traditionellt vis tills den uppnår rätt smak, textur och med rätt mängd kristaller. En svensk ostklassiker, förfinad av tid och hantverk.

 

Framtiden – Arvet lever vidare
——————————
I dag drivs Bengtsons Ost av familjen Taninger nu av andra generationen, med samma värderingar som Thure och Inga en gång skapade: hantverk, kvalitet och kärlek till osten, osten som är en del av all mänsklig kultur tillsammans med brödet och vinet.
Det finns många som pratar om Bengtsons Ost idag. Men det finns bara ett original och det lever vidare varje dag i våra butiker runt om i landet, privatägt och långt bort från mejerijättarna.
Framtiden för Bengtsons Ost handlar inte om att förändra företagets själ, utan om att låta fler få ta del av den. Oavsett hur vi växer och utvecklas kommer familjen Taninger alltid stå fast vid de värderingar som Thure och Inga en gång skapade i början på 50-talet,
kärlek till hantverket, passion för smak och respekt för osten.
Vi vill att fler ska kunna uppleva det vi byggt upp, smaken av tradition och historia, kunskapen bakom varje ostbit och känslan av att handla av någon som verkligen bryr sig och som kan sin sak. Därför fortsätter vi att bevara och utbilda nya osthandlare genom Bengtsons Ostakademi, där vi för vidare och lär ut den gamla genuina kunskapen om osthantering, lagring, hantverk och skapar nya osthandlare som ges möjligheten att växa och utvecklas genom ansvar för en egen butik inom Bengtsons Ost. Naturligtvis med familjen Taninger som garant för att den äkta passionen för osten alltid lever kvar, alla med samma nämnare: kärleken till osten.
Vår vision är enkel: att låta fler människor få ta del av vår kunskap, vårt sortiment, våra delikatesser och vårt sätt att se på ost – något som förenar människor, inte separerar dem.
Hos oss möts historia och nutid i varje disk, varje bit och varje kundmöte. För oss handlar det inte bara om ost. Det handlar om kultur, arv, stolthet och om att ett självständigt företag med verksamheter runt om i landet som fortfarande kan stå för kvalitet, passion och värme
i en bransch som annars domineras av mejerijättar.
Vi bär originalet vidare och framtiden för Bengtsons Ost är att låta fler smaka på den.
Bengtsons Ost – originalet, framtiden och smaken av hantverk sedan 1951.
Bildkällor:
Stadsbyggnadskontoret, Lund
Malmö stadsarkiv / Stadsbyggnadskontoret i Malmö
Universitetsbiblioteket, Lunds universitet
Hagblom-Fotos bildsamling